CARA ATASI ANGIN ATAU ULURUAN DALAM BADAN

12:35 PTG


Angin, angin, angin memang selalu kita dengar bila ada orang sendawa angin atau sakit perut. Ada pelbagai sebab angin ini dalam badan ni terutamanya wanita dan rakyat Malaysia. Selalunya bila ibu ada angin anak mesti ada angin.

Ada saudara saya yang mengidap sakit "angin" dalam badan, saya tengok bila dia terkena angin ni , bukan setakat tubuh badan je angin , dengan emosi sekali jadi angin, tak stabil , tensen , tak ada mood dan mudah nak marah kat orang kalau salah masuk channel. Jadi , berhati-hati lah dengan orang yang selalu terkena penyakit angin.

Angin juga dikenali sebagai sakit uluran mungkin sebab loghat bahasa kita kot.

Masa zaman sekolah dulu , ada seorang kawan , classmate yang selalu terkena sakit uluran , bila kena je memang susah nak bergerak , nak buat aktiviti , waktu prep pun kena duduk dalam bilik asrama. Yang buatkan kami teruja masa tu warden kami suruh kami pergi masuk dapur dewan makan , dan masak roti - telur campur BAWANG PUTIH dalam kuantiti yang banyak. Errmmm ... apa agaknya kaitannya dengan uluran..? angin...?.. time tu remaja lagi , mana lah rajin nak kaji-kaji semua ni

Masalah angin bagi kebanyakan individu mungkin tidak menjadi satu masalah kesihatan yang luar biasa. Gejala yang dialami oleh seseorang individu dengan individu lain mungkin sama tetapi punca sebenar masalah itu terjadi mungkin berbeza. Angin kebanyakan individu berpunca daripada udara yang ditelan. Apabila seseorang dalam keadaan tertekan atau stres maka dia lebih kerap menelan udara tanpa disedari.

Masalah ini disebabkan proses penghancuran makanan oleh bakteria di dalam usus besar terhadap makanan yang tidak dihadam. Gas yang dihasilkan biasanya karbon dioksida, oksigen, nitrogen dan ada kalanya gas methana.

Tips Rawatan Masalah Angin

Terdapat beberapa cara rawatan bagi masalah ini. Seseorang penghidap perlu menukar jenis pemakanan seharian mereka, pengambilan ubat-ubatan dan mengurangkan menelan udara.

1. Menukar jenis makanan


Kandungan gas yang dihasilkan daripada makanan berbeza antara seorang dengan seorang yang lain. Pesakit perlu memastikan jenis makanan khusus yang menyebabkan berlakunya masalah angin ini berdasarkan pengalaman yang dilalui. Sekiranya makanan tersebut telah dapat dikenal pasti, hindarkan makanan tersebut.

2. Ubat-ubatan

Ubat-ubatan seperti antasids, simethicone dan activated charcoal yang boleh didapati di farmasi-farmasi dapat membantu mengurangkan masalah angin. Selain itu, enzim penghadaman seperti laktase membantu menghadamkan karbohidrat di samping membolehkan seseorang makan makanan yang biasanya menghasilkan angin.

3. Kurangkan menelan udara

Individu yang mengalami masalah sendawa yang kronik dinasihatkan supaya kurang mengambil gula-gula getah dan gula-gula. Anda dinasihatkan supaya mengunyah makanan perlahan-lahan dan tidak banyak bercakap semasa makan. Sekiranya pesakit memakai gigi palsu, dinasihatkan supaya berjumpa doktor gigi untuk memastikan ia sesuai dipakai.

Hindari Makanan Yang Menghasilkan Angin

Makanan yang mengandungi gula raffinose, fruktos, laktos dan sorbitol menghasilkan banyak angin. Raffinose terdapat pada makanan seperti kacang yang mengandungi banyak gula kompleks, manakala bunga kubis (cauliflower), kubis brussel (brussels sprouts), asparagus, brokoli dan kubis pula mengandungi fruktos.

Laktos ialah gula semula jadi yang terdapat pada susu dan makanan mengandungi susu seperti keju dan aiskrim. Fruktos banyak terdapat pada bawang, buah pear dan gandum. Ia juga banyak digunakan sebagai pemanis (sweetener) dalam minuman ringan dan jus buah-buahan.

Sorbitol diperolehi secara semula jadi daripada buah-buahan termasuk epal, pear, pic dan prun. Ia juga banyak digunakan sebagai pemanis dalam makanan untuk diet, gula-gula dan gula getah. Kanji kebanyakannya didapati pada kentang, jagung dan gandum di mana makanan ini dihancurkan di dalam usus besar. Beras merupakan satu-satunya makanan berkanji yang tidak menghasilkan angin.

3 SUPPLEMENT KAWAL DAN BANTU BUANG ANGIN

Pelbagai petua yang menjadi amalan untuk ikhtiar merawat serta mengawal penyakit angin ini. Boleh saja diamalkan dan sangat di alu-alukan. Kita tak menentang pun sebarang petua jika ia baik untuk menyembuhkan, apa salahnya. Usaha masing-masing dan tak ada siapa yang berhak mengatakan usaha anda itu tidak bagus

Untuk yang mahu cuba ikhtiar moden dengan suplimen , jangan risau. Ada 3 jenis yang dicadangkan untuk buang angin medu dan sebu perut. 

halia
halia
Nak telan halia , tumbuk ke , blend buat jus ke , goreng , campur dalam teh semua skill boleh cuba,
untuk mudah dan senang nak telan , yang tak mampu nak bau atau telah halia real punya , boleh try peppermint ginger plus, sangatlah membantu


1- PEPPERMINT GINGER PLUS bukan sekadar mengandungi halia, tapi turut mengandungi 3 bahan lain iaitu PUDINA , POKOK ADAS ( FENNAL ) dan CEKUR MANIS ( ANISE )

PEPPERMINT GINGER PLUS
PEPPERMINT GINGER PLUS


Pudina 
- melegakan otot perut
- membantu dalam penghadaman, 
- membantu sistem pencernaan
- melegakan  gastrik, mabuk ,pedih ulu hati, cirit-birit. 
- detoks , buang toksin dalam tubuh
- melegakan kesan-kesan sampingan seperti muntah dan kehilangan selera makan yang timbul daripada rawatan kemoterapi.
- bersihkan gigi , nafas yang segar , elak nafas berbau
- membantu bertindak menjadi penyejuk kepada kulit
- membantu dalam masalah kegatalan kulit
- pudina merangsang mengeluarkan peluh,


Halia
anti radang & antibioik semulajadi
- merangsang rembesan air liur enzim untuk pencernaan makanan. 
- mengurangkan ketidakselsesaan perut dan usus, sakit haid, loya dan mual daripada hamil, angin selepas melahirkan anak (semasa pantang)
- mengekalkan peredaran darah normal.
-mengandungi kromium, magnesium & zink yang boleh membantu untuk memperbaiki aliran darah, 
-bantu elak kesejukan, cegah demam , selesema dan peluh berlebihan

Adas
membantu gejala perut kembung selepas makan. 
- melegakan sakit perut dan melegakan gejala sejuk.
- melegakan sembelit 
- bertindak sebagai juap & pelawas
- memang terdapat dalam salah satu bahan kebanyakan ubat cirit birit ,sakit perut & gastrik

Cekur Manis

- melegakan masalah pencernaan dan gejala kesakitan haid, batuk dan kahak. 
- peredaran tenaga dalam badan
-mengurangkan kembung dan menyelesaikan saluran penghadaman yang masih digunakan hari ini, terutama dalam pediatrik.



2. GARLIC COMPLEX

GARLIC COMPLEX
GARLIC COMPLEX
- telah digunakan semenjak 510 sSM di China sebagai tumbuhan sihat untuk kesihatan manusia.
-,anti oksidan , anti bakteria
- antibiotik semulajadi yang selamat
- tingkat sistem imun
- mengurangkan tekanan darah bagi orang yang mempunyai tekanan darah tinggi
- sumber vitamin B6 - diperlukan untuk sistem imun yang sihat dan pertumbuhan  sel-sel baru yang berkesan
- mengurangkan stress ,( terkena angin - cukup time sangat lah tensen )
- tingkatkan tahap insulin & kawal gula dalam darah



3 - ALFALFA

ALFALFA
ALFALFA

- tanaman alfalfa memiliki sistem akar sangat dalam hingga mencapai sekitar 4,5 meter, erana akar yang menghujam dalam itulah, tanaman ini terkenal tahan kekeringan..


ALFALFA
ALFALFA

ALFALFA
ALFALFA

- kaya akan mineral -  kalsium, magnesium, fosfor, kalium, dan besi.. juga mengandung vitamin B, C, E, & K.
- digelar Raja Tumbuhan , 1001 khasiat , makjun moden 
- menyuburkan sistem pencernaan, tulang, kelenjar dan kencing.
- detoks , bantu pembersihan darah, hati dan usus.
- mengandungi enzim penting yang diperlukan untuk menghadam makanan dengan cekap
- reduce kolesterol
- neutralkan asid dalam badan
- buang angin , sakit urat, sendi

Ini adalah 3 suplemen yang sangat mebantu anda dalam penyakit uluran atau angin ini.
untuk order dan juga bertanya lanjut anda boleh:

Kami sedia membantu anda:

Mendapatkan suplemen terbaik dengan harga terbaik

Menjana pendapatan tambahan dan pendapatan lumayan dari rumah


Nak tahu lagi informasi lanjut?


Master Azlina

Whatsapp : 012.7728856


Master Jessnor Hafiz

Whatsapp : 019.7759956




Jika anda ingin terus mencuba Set ANGIN ini

Anda juga boleh pilih untuk lebihkan penjimatan 15 hingga 20 peratus wang anda 
dengan langkah mudah mendaftar keahlian Shaklee untuk kegunaan sendiri.


Klik Daftar Sekarang dan selepas itu klik butang   Join Now 
Isikan maklumat daftar keahlian anda di sana.

You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

HUBUNGI KAMI

NO Telefon :0197759956 Jessnor Hafiz
0127728856 Azlina
FACEBOOK : Jessnor Hafiz
email : iwcafamily@gmail.com
iG: cantiquedotcom

Pertanyaan Anda