CARA ATASI ANGIN ATAU ULURUAN DALAM BADAN

12:35 PTG


Angin, angin, angin memang selalu kita dengar bila ada orang sendawa angin atau sakit perut. Ada pelbagai sebab angin ini dalam badan ni terutamanya wanita dan rakyat Malaysia. Selalunya bila ibu ada angin anak mesti ada angin.

Ada saudara saya yang mengidap sakit "angin" dalam badan, saya tengok bila dia terkena angin ni , bukan setakat tubuh badan je angin , dengan emosi sekali jadi angin, tak stabil , tensen , tak ada mood dan mudah nak marah kat orang kalau salah masuk channel. Jadi , berhati-hati lah dengan orang yang selalu terkena penyakit angin.

Angin juga dikenali sebagai sakit uluran mungkin sebab loghat bahasa kita kot.

Masa zaman sekolah dulu , ada seorang kawan , classmate yang selalu terkena sakit uluran , bila kena je memang susah nak bergerak , nak buat aktiviti , waktu prep pun kena duduk dalam bilik asrama. Yang buatkan kami teruja masa tu warden kami suruh kami pergi masuk dapur dewan makan , dan masak roti - telur campur BAWANG PUTIH (garlic) dalam kuantiti yang banyak. Errmmm ... apa agaknya kaitannya dengan uluran..? angin...?.. time tu remaja lagi , mana lah rajin nak kaji-kaji semua ni

Masalah angin bagi kebanyakan individu mungkin tidak menjadi satu masalah kesihatan yang luar biasa. Gejala yang dialami oleh seseorang individu dengan individu lain mungkin sama tetapi punca sebenar masalah itu terjadi mungkin berbeza. Angin kebanyakan individu berpunca daripada udara yang ditelan. Apabila seseorang dalam keadaan tertekan atau stres maka dia lebih kerap menelan udara tanpa disedari.

Masalah ini disebabkan proses penghancuran makanan oleh bakteria di dalam usus besar terhadap makanan yang tidak dihadam. Gas yang dihasilkan biasanya karbon dioksida, oksigen, nitrogen dan ada kalanya gas methana.

Tips Rawatan Masalah Angin

Terdapat beberapa cara rawatan bagi masalah ini. Seseorang penghidap perlu menukar jenis pemakanan seharian mereka, pengambilan ubat-ubatan dan mengurangkan menelan udara.

1. Menukar jenis makanan


Kandungan gas yang dihasilkan daripada makanan berbeza antara seorang dengan seorang yang lain. Penghidap perlu memastikan jenis makanan khusus yang menyebabkan berlakunya masalah angin ini berdasarkan pengalaman yang dilalui. Sekiranya makanan tersebut telah dapat dikenal pasti, hindarkan makanan tersebut.

2. Ubat-ubatan

Ubat-ubatan untuk masalah angin seperti antasids, simethicone dan activated charcoal yang boleh didapati di farmasi-farmasi dapat membantu mengurangkan masalah angin. Selain itu, enzim penghadaman seperti laktase membantu menghadamkan karbohidrat di samping membolehkan seseorang makan makanan yang biasanya menghasilkan angin.  

3. Kurangkan menelan udara

Individu yang mengalami masalah sendawa yang kronik dinasihatkan supaya kurang mengambil gula-gula getah dan gula-gula. Anda dinasihatkan supaya mengunyah makanan perlahan-lahan dan tidak banyak bercakap semasa makan. Sekiranya pesakit memakai gigi palsu, dinasihatkan supaya berjumpa doktor gigi untuk memastikan ia sesuai dipakai.

4. Hindari Makanan Yang Menghasilkan Angin

Makanan yang mengandungi gula raffinose, fruktos, laktos dan sorbitol menghasilkan banyak angin. Raffinose terdapat pada makanan seperti kacang yang mengandungi banyak gula kompleks, manakala bunga kubis (cauliflower), kubis brussel (brussels sprouts), asparagus, brokoli dan kubis pula mengandungi fruktos.

Laktos ialah gula semula jadi yang terdapat pada susu dan makanan mengandungi susu seperti keju dan aiskrim. Fruktos banyak terdapat pada bawang, buah pear dan gandum. Ia juga banyak digunakan sebagai pemanis (sweetener) dalam minuman ringan dan jus buah-buahan.

Sorbitol diperolehi secara semula jadi daripada buah-buahan termasuk epal, pear, pic dan prun. Ia juga banyak digunakan sebagai pemanis dalam makanan untuk diet, gula-gula dan gula getah. Kanji (starch) kebanyakannya didapati pada kentang, jagung dan gandum (contohnya pasta, tepung gandum putih) di mana makanan ini dihancurkan di dalam usus besar.  Beras merupakan satu-satunya makanan berkanji yang tidak menghasilkan angin.
Kerap minum teh juga boleh menggalakkan angin berkumpul dalam badan terutamanya jika minuman teh ands itu mengandungi gula atau susu pekat manis.

4. Pastikan Pembuangan Air Besar yang Lawas 

Makanan yang tidak hadam sempurna di dalam usus besar bukan sahaja memberi masalah angin dalam badan tetapi juga hampir pasti melengahkan najis keluar dari badan.  Najis yang berat terkumpul bercampur dengan gas yang terhasil memburukkan lagi masalah angin.
Setiap hari usus kita perlu kumuhkan bahan buangan keluar dari badan.  Awas - pembuangan air besar yang tersekat boleh mengundang masalah lain.  
Makan makanan yang kaya dengan bakteria baik untuk penghadaman - yogurt asli (tanpa gula tanpa perasa tambahan seperti strawberi).  Minuman yogurt tidak semestinya baik untuk anda kerana ia kaya dengan gula, antara penyebab masalah angin dan ketidakhadaman.  
Bersenam juga membantu badan lebih sihat.
halia
halia

Halia sebagai makanan yang boleh diamalkan untuk membantu melegakan masalah penghadaman.  Cumanya tidak semua orang suka dengan rasa, bau, halia mentah.  Bermacam cara untuk mengambil halia - tumbuk ke , rebus, blend buat jus ke , goreng , campur dalam teh semua skil boleh cuba.  
Elakkan jalan singkat ambil halia berproses sebagai minuman kerana ianya sudah bercampur dengan gula.  Ingat gula boleh menyumbang kepada masalah ketidakhadaman.


3 SUPPLEMENT KAWAL DAN BANTU BUANG ANGIN

Pelbagai petua yang menjadi amalan untuk ikhtiar merawat serta mengawal penyakit angin ini boleh saja diamalkan dan sangat di alu-alukan. Kita tak menentang pun sebarang petua jika ia baik untuk menyembuhkan, apa salahnya. Usaha masing-masing dan tak ada siapa yang berhak mengatakan usaha anda itu tidak bagus.  Harus diingat, petua berbeza kemujarabannya mengikut individu.

Untuk yang mahu cuba ikhtiar moden dengan suplemen , jangan risau. Ada 3 jenis yang dicadangkan untuk buang angin medu dan sebu perut. 




1 - ALFALFA - Raja Tumbuh-tumbuhan


- tanaman alfalfa memiliki sistem akar sangat dalam hingga mencapai sekitar 4,5 meter, kerana akar yang menghujam dalam itulah, tanaman ini terkenal tahan kekeringan..


ALFALFA
ALFALFA

ALFALFA
ALFALFA

- kaya akan mineral -  kalsium, magnesium, fosfor, kalium, dan besi.. juga mengandung vitamin B, C, E, & K.
- digelar Raja tumbuh-tumbuhan , 1001 khasiat , makjun moden 
- mengandungi enzim penting yang diperlukan untuk menghadam makanan dengan cekap.  
- bantu masalah sistem penghadaman seperti kembung, angin dalam badan, hyperacidity 
- detoks , bantu pembersihan darah, hati dan usus.
- neutralkan asid dalam badan
- memberi nutrien - protein, serat, zat galian, enzim
- 10 bji alfalfa menyamai segelas susu


2. OSTEMATRIX

- lebih dari sekadar membina kekuatan tulang
- kalsium sebagai mineral alkaline dapat seimbangkan kadar pH badan
- memperbaiki kadar hiperaktiviti perut - penting untuk penghadaman yang cekap, bisa perut
- meringankan stres sebagai penenang saraf, kekejangan/konvulsi. (terkena angin - cukup masa sangatlah    stres/tension)
- melegakan gastrik kerana sifat alkali dalam kalsium.  
- kadar penyerapan dijamin untuk semua mineral lengkap - kalsium, magnesium, vitamin D, zinc, copper,      manganese, boron

3. ESP - Energizing Soy Protein



- kaya protein dan kalsium. 
- atasi masalah perut kosong yang selalu dialami oleh penghidap masalah angin dalam badan
- bekalkan 9 asid amino perlu untuk badan 
- protein bantu melawan masalah penghadaman
- berasaskan tumbuhan dan tidak merengsakan perut untuk menghadam dan diserap oleh badan (tidak        seperti daging yang berat untuk dihadam jika anda ada masalah angin)
- manfaat besar lain ESP - pembekal tenaga, awet muda, atasi jeragat/pigmentasi, baik untuk prostat (bagi    lelaki), baik untuk hormon, membina otot, organ,rendahkan paras kolesterol, rangsang pembentukan kulit    dan otot, pemulihan, cegah migrain.
 
SET TAMBAHAN -->  HERB-LAX

- pembersihan najis yang tersekat
- kembalikan keseimbangan sistem pengadaman 
- menyokong sistem pembuangan air besar yang sihat
- memudahkan pembuangan air besar yang sangat berkesan tanpa kesan sampingan julap
- tidak lagi sembelit  
- bantu mengempiskan perut
- kandungan aktif daun senna, licorice root, buckthorn bark, alfalfa, fennel, anise, blue malva, rhubarb dan      culvers root.
- untuk pergerakan usus kembali normal




Ini adalah 3 suplemen yang sangat membantu anda dalam masalah uluran atau angin ini.

Kami sedia membantu anda:

Mendapatkan suplemen terbaik dengan harga terbaik

Menjana pendapatan tambahan dan pendapatan lumayan dari rumah


Nak tahu lagi informasi lanjut?  Nak dapatkan Set ini?
Klik Imej Whatsapp di sebelah


                Anda juga boleh pilih untuk lebihkan penjimatan 15 hingga 20 peratus wang anda 
dengan langkah mudah mendaftar keahlian Shaklee RM35 untuk kegunaan sendiri.



You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

HUBUNGI KAMI

NO Telefon :0197759956 Jessnor Hafiz
0127728856 Azlina
FACEBOOK : Jessnor Hafiz
email : iwcafamily@gmail.com
iG: cantiquedotcom

Pertanyaan Anda