MENGATASI PENYAKIT VITILAGO

3:16 PTG


Vitiligo merupakan penyakit yang menyebabkan terbentuknya tompok-tompok putih pada kulit. Penyakit ini boleh berlaku pada semua peringkat umur, tetapi umumnya sebelum penghidap berusia 20 tahun.

Perkembangan vitiligo sukar diramal kerana umumnya berbeza-beza pada tiap pesakit. Ada yang mengalami penyebaran tompok dengan cepat dan ada yang lambat. Sebahagian besar penderitanya kehilangan pigmen kulit secara perlahan-lahan pada hampir seluruh permukaan kulit.

Vitiligo


Gejala dan Perkembangan Vitiligo

Penyakit jangka panjang ini boleh menyerang semua kulit tubuh. Beberapa bahagian tubuh yang terdedah diserang vitiligo adalah permukaan yang paling sering terdedah sinar matahari seperti tangan, kaki, wajah, bibir, serta leher. Vitiligo juga boleh menyerang akar rambut dan menyebabkan tumbuhnya uban pada rambut, bulu mata, alis, dan janggut.

Jika anda menghidap penyakit ini, gejala utama yang paling menonjol adalah kemunculan tompok-tompok yang awalnya berwarna lebih muda daripada kulit normal dan kemudian berubah menjadi putih. Tompok-tompok tersebut biasanya kekal dan lebih terdedah terbakar sinar matahari. Walau tidak menyebabkan iritasi atau ruam, tompok-tompok tersebut terkadang terasa gatal.

Vitiligo juga terbahagi ke dalam dua kategori, iaitu vitiligo menyeluruh yang menyerang kedua sisi tubuh dan vitiligo yang hanya terjadi pada bahagian-bahagian tertentu atau salah satu sisi tubuh saja. Jenis yang paling umum adalah vitiligo menyeluruh dengan jumlah penghidap yang dianggarkan kira-kira 90 peratus.

Segera hubungi doktor jika anda mengalami perubahan tidak normal pada warna kulit, rambut, atau mata. Pengendalian tepat pada peringkat awal boleh menghalang perkembangan keadaan ini.

Penyebab dan Faktor Risiko Vitiligo

Walau tidak berjangkit dan tidak mengancam jiwa, penyakit ini boleh mempengaruhi penampilan serta keyakinan diri penghidapnya.

Vitiligo terjadi ketika kulit tidak menghasilkan melanin secara memadai. Melanin adalah kompaun yang menentukan warna kulit dan melindungi kulit daripada kesan buruk sinar matahari.

Penyebab di balik kekurangan melanin tersebut belum diketahui secara pasti. Tetapi para pakar menduga penyakit ini berkaitan dengan beberapa faktor risiko.

  • Faktor keturunan. Sekitar 1 dari 5 penghidap vitiligo mempunyai ahli keluarga dengan penyakit yang sama.
  • Mengidap penyakit autoimun lain, misalnya hipertiroidisme, diabetes atau penyakit Addison.
  • Stres.
  • Mengalami kerosakan kulit, sebagai contoh akibat terbakar matahari.
  • Terdedah sebatian kimia tertentu.
  • Proses Diagnosis Vitiligo
  • Diagnosis penyakit ini umumnya melalui pemeriksaan fizikal oleh doktor. Jika mengesyaki anda menghidap vitiligo, doktor juga akan menanyakan riwayat kesihatan anda dan keluarga, serta tempoh gejala vitiligo yang anda alami.


Untuk memastikan diagnosis, ada beberapa jenis pemeriksaan terperinci yang biasanya akan dianjurkan. Salah satunya adalah pemeriksaan kulit menggunakan lampu ultraviolet. Ujian ini berfungsi menghapuskan kemungkinan adanya penyakit kulit lain, misalnya dermatitis.

Ujian darah mungkin dianjurkan untuk memeriksa kemungkinan adanya keadaan autoimun lain, misalnya kencing manis atau penyakit Addison. Ujian darah juga boleh digunakan untuk menilai fungsi kelenjar tiroid guna memeriksa kemungkinan adanya hipertiroidisme.

Cara mengatasi Vitilago dengan Shaklee

Disebabkan penyakit ini banyak berkaitan dgn Sel dan juga melanin maka produk yang dicadangkan adalah produk yang meningkatkan Imun dan penjagaan serta pembaharuan sel.
ini adalah testimoni dimana seorang yang mengalami Vitilago pulih setelah mengambil set ini secara konsisten. dengan pengambilan dan dos yang tepat pasti akan pulih.


PRODUK YANG DICADANGKAN




Hubungi kami untuk lebih info bagaimana,

Mendapatkan suplemen terbaik dengan harga terbaik

Menjana pendapatan tambahan dan pendapatan lumayan dari rumah



Master Azlina

Whatsapp : 012.7728856

Like FB page : Azlina Adnan Usahawan Shaklee

Follow IG : Pengedar_Shaklee_Mom

Email : azlina.adnanmy@gmail.com


Master Jessnor Hafiz

Whatsapp : 019.7759956

Facebook : www.facebook.com/jess.hafiz

Like FB Page : Jessnor Hafiz Mat Jizat

Follow IG : Pengedar_Shaklee_Malaysia



You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

HUBUNGI KAMI

NO Telefon :0197759956 Jessnor Hafiz
0127728856 Azlina
FACEBOOK : Jessnor Hafiz
email : iwcafamily@gmail.com
iG: cantiquedotcom

Pertanyaan Anda