DIA HAMPIR PENGSAN BILA AMBIL UBAT DARAH TINGGI

8:39 PG



fahmi shuhaimi
Darah tinggi atau hypertension adalah merupakan penyakit yang ramai orang anggap biasa sahaja dan ramai orang tak sedar sebenarnya dia adalah pesakit darah tinggi.
 Darah tinggi atau hypertension merupakan  ‘silent killer‘ atau pembunuh senyap kerana ia tidak memberikan sebarang tanda dan selalunya akibat tidak dirawat menyebabkan risiko kepada strok, serangan jantung, dan serangan buah pinggang.


gejala darah tinggi

untuk anda memahami lebih lanjut ini adalah  merupakan cara bacaan jika anda di periksa darah tinggi

Kaedah bacaan tekanan darah tinggi :

kategori darah tinggi

Pengertian Sistolik dan Diastolik

Istilah sistolik dan diastolik sering kita dengar saat mengukur tekanan darah. Dokter sering menyebut bahwa sistolik adalah angka atas dan diastolik adalah angka bawah pada tekanan darah. Lalu apa sebenarnya pengertian sistolik dan diastolik?

Apa yang Dimaksud dengan Tekanan Darah Sistolik?


Ketika jantung berdetak atau kontraksi, darah akan terdorong melalui arteri keseluruh tubuh Anda. Gaya ini menciptakan tekanan pada arteri. Inilah yang disebut tekanan darah sistolik.
Seseorang dapat dikatakan memiliki tekanan darah sistolik normal jika angka sistolik berada di bawah 120. Jika tekanan darah sistolik 120-139, berarti Anda mengalami prehipertensi, atau atas kondisi yang berisiko tinggi terkena tekanan darah tinggi. Bahkan orang-orang yang mengalami prehipertensi juga berisiko tinggi terkena penyakit jantung.
Tekanan darah sistolik berada pada anka 140 atau lebih dianggap sebagai hipertensi atau tekanan darah tinggi. Jika terlalu tinggi arteri anda yang merima tekanan kemungkinan boleh pecah ini yang menyebabkan anda kena strok atau pendarahan dalam otak


Apa yang Dimaksud dengan Tekanan Darah Diastolik?


Tekanan darah diastolik adalah jumlah tekanan darah atau angka bawah yang menunjukkan tekanan dalam arteri saat jantung beristirahat (di antara ketukan/detak). Tekanan darah diastolik dikatakan normal, jika kurang dari 80. Tekanan darah diastolik antara 80 dan 89 menunjukkan prehipertensi. Dan tekanan darah diastolik 90 atau lebih tinggi menunjukkan hipertensi atau tekanan darah tinggi. Jika ianya tinggi bayangkan anda sentiasa berlari dan jantung anda tiada istirahat apa akan jadi pada jantung anda ini yang menyebabkan anda boleh terkena serangan jantung.



Faktor yang mempengaruhi tekanan darah:

Tekanan darah tinggi memiliki beberapa faktor risiko:
  • Usia. Risiko tekanan darah tinggi meningkat.
  • Keturunan dan bangsa . memainkan peranan penting kerana gaya pemakanan bangsa 
  • Latar belakang keluarga : jika ada diantara keluarga mangalami darah tinggi anda juga ada risiko
  • Kelebihan berat badan atau Obesiti.
  • Tidak aktif secara fizikal. Denyut jantung orang-orang yang tidak aktif cenderung lebih tinggi menyebabkan jantung  anda harus bekerja dengan setiap kontraksi dan semakin kuat tekanan pada arteri anda. Kekurangan aktiviti fisikal juga meningkatkan risiko kelebihan berat badan.
  • Merokok atau Vape
  • Terlalu banyak garam (sodium) pada diet Anda. Terlalu banyak sodium pada diet  menyebabkan badan anda menahan cairan yang meningkatkan tekanan darah.
  • Terlalu sedikit potasium pada diet Anda. Pottasium membantu menyeimbangkan jumlah dari sodium di sel Anda. Jika Anda tidak mendapat potasium yang cukup pada diet atau menahan potasium, Anda mengumpulterlalu banyak sodium di dalam darah.
  • Terlalu sedikit vitamin D di dalam darah Anda.  Vitamin D  mempengaruhi enzim yang diproduksi oleh ginjal yang mempengaruhi tekanan darah Anda.
  • Terlalu banyak minum alkohol
  • Stress
  • Terkadang kehamilan juga penyebab terhadap tekanan darah tinggi.

Bagaimana nak mengurangkan tekanan darah tinggi?

Anda wajib mengikut langkah-langkah dibawah sekiranya anda nak sangat dan bersungguh untuk menurunkan tekanan darah tinggi
  1. Kurangkan berat badan. ya berat badan amat memainkan peranan penting kerana semua penyakit bermula dari perut. Apa yang kita makanan dan ambil adalah sangat penting bagi pengawalan.
  2. Bersenamlah dengan kerap. Sekurangnya seminggu 3 kali kerana bila kerap bersenam ia akan membantu dalam pengurangan berat badan.
  3. Kurangkan pengambilan garam Elakkan daripada mengambil garam melebihi 6 gm dalam sehari. (bersamaan 2 gm natrium atau 1 sudu teh dalam sehari)
  4. Jangan merokok: Kesan nikotin terhadap orang yang mempunyai darah tinggi adalah berkadaran. Makin banyak anda merokok risok darah tinggi juga semakin tinggi.
  5. Kurangkan Stres.Cuba untuk releks dan tenang. Seimbangkan kehidupan anda dan cuba untuk elakkan stress yang berlebihan.
  6. Amalkan diet yang lebih baik. Elakkan minum alkohol dan amalkan banyak sayuran dalam setiap pemakanan anda.
  7. Pantau: Buat Pemeriksaan sekurang-kurangnya 12 bulan sekali untuk monitor kadar darah tinggi atau hypertension anda. Ianya amat penting
  8. Supplement Tambahan: Amalan memakan supplement tambahan amat digalakkan untuk menurunkan darah tinggi antara supplement patut anda ambil adalah
Vitalea  – 
Mengurangkan Stress dalam kehidupan harian anda dan membekalkan Vitamin D

Vitamin E – 
membantu perbaiki peredaran darah dan memberi oksigen lebih kepada jantung anda. Mengelakkan saluran darah jantung menjadi sempit

Vitamin C – 
bantu menguatkan dinding arteri agar tidak mudah pecah

OmegaGuard – 
Menurunkan kolesterol jahat (LDL) dan membantu dalam mencairkan darah. menjaga jantung anda supaya sentiasa sihat

Garlic – 
bantu mencairkan darah yang pekat akibat darh tinggi dan inflamasi badan

Phytocol ST – 
bantu mengahalang kolestrol secara semulajadi dari memasuki sistem badan


Video Testimonial darah tinggi dari En Fahmy Shuhaimi membuktikan bahawa supplement dan semua langkah-langkah menurunkan darah tinggi berjaya.
Dulu beliau hampir pengsan akibat darah tinggi yang melampau dan makan ubat
Sekarang beliau mampu untuk menurunkan darah tinggi tanpa ubat,  dalam video ini beliau ada kongsikan beberapa tips hebat dengan anda.



Darah tinggi dan hipertension adalah pembunuh senyap ianya masih peringkat awal dari penyakit kronik lain. Ambil langkah pencegahan sekarang risiko ke arah kritikal itu amatlah kurang. Keluarga amat memerlukan anda, saya pasti anda akan buat pilihan yang tepat jika anda berminat boleh hubungi

Hubungi kami untuk lebih info bagaimana,

Mendapatkan suplemen terbaik dengan harga terbaik

Menjana pendapatan tambahan dan pendapatan lumayan dari rumah



Master Azlina

Whatsapp : 012.7728856


Follow IG : Pengedar_Shaklee_Mom

Email : azlina.adnanmy@gmail.com


Master Jessnor Hafiz

Whatsapp : 019.7759956


Like FB Page : Jessnor Hafiz Mat Jizat

Follow IG : Pengedar_Shaklee_Malaysia
























You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

HUBUNGI KAMI

NO Telefon :0197759956 Jessnor Hafiz
0127728856 Azlina
FACEBOOK : Jessnor Hafiz
email : iwcafamily@gmail.com
iG: cantiquedotcom

Pertanyaan Anda