sakit haid hilangkan secara semulajadi

10:44 PG

SAKITNYA DATANG BULAN!

Sering rasa tertekan setiapkali anda ingat tentang sakitnya datang bulan? Perut sakit, nak buat apa pun, semuanya serba tak kena!


Makan ubat? Opss… tunggu dulu, jangan makan sembarangan ubat ketika anda sedang datang bulan. Biarpun ubat tersebut mungkin boleh meredakan sakit datang bulan, tetapi ada baiknya jika anda mencuba cara sederhana ini, namun mujarab untuk mengatasi kesakitan tersebut. Terdapat beberapa makanan yang dipercayai mampu mengusir rasa sakit datang bulan, antara:
  1. Daun Sirih
Daun sirih mengandung antibiotik yang berfungsi menghilangkan kuman. Caranya cukup mudah, anda hanya perlu merebus air dengan daun sirih. Setelah mendidih, tutup api.Minum ketika masih suam.
  1. Kunyit Hidup
Sejak dahulu lagi kunyit dikatakan cukup berkhasiat untuk menghilangkan rasa ngilu ketika haid. Ada beberapa cara untuk menikmati kunyit ini. Pertama, beli dan nikmati sahaja jamu kunyit. Kedua, racik kunyit dan gaul dengan gula merah. Kemudian bancuh dengan air limau nipis suam.
  1. Kacang Hijau
Kacang hijau (bubur kacang hijau) bagus dimakan untuk melancarkan menstruasi. Kacang hijau berkhasiat untuk membantu meluruhkan darah sehingga dapat mengurangkan sakit datang bulan.
  1. Brokoli
Brokoli adalah sayuran yang mengandung vitamin dan zat besi. Zat besi ini yang akan membantu melancarkan menstruasi sehingga rasa sakit datang bulan itu akan hilang secara perlahan-lahan.
  1. Coklat
Coklat boleh menjadi salah satu ubat paling mujarab untuk menghilangkan sakit datang bulan. Kandungan antioksidan yang ada di dalam coklat akan membantu menenangkan otot dan juga mengurangi rasa sakit yang timbul.
  1. Telur
Telur membantu menjaga keseimbangan hormon yang keluar pada saat menjelang menstruasi. Kestabilan hormon tersebut akan mengurangkan rasa sakit datang bulan.
  1. Teh Herba
Teh herba seperti teh hijau, pepermint atau parsley akan membantu melancarkan pengeluaran darah haid.Kandungan yang ada di dalamnya juga akan membantu mengurangkan rasa sakit datang bulan yang sedang anda alami.
8. GLA COMPLEX SHAKLEE
jika anda rasa semua tu susah anda boleh ambil GLA complex Shaklee. 
Apa itu asid gamma Linolenik (GLA)? 

Asid Gamma Linolenik (GLA) adalah satu asid lemak omega-6 yang tak tepu  dan wujud dalam tubuh manusia dari asid linoleik, iaitu asid lemak yang ditemui dalam kuning telur, sedikit sayur-sayuran & minyak. Ia juga terdapat dalam susu badan manusia. Gamma Linolenik asid yang biasanya digunakan oleh badan untuk membuat prostaglandins (bahan-bahan seperti hormon). Prostaglandins dipercayai terlibat dalam proses-proses yang banyak dalam badan termasuk sistem imun.  GLA adalah salah satu keluarga sihat lemak poli tak tepu yang dipanggil asid lemak Omega-6. Lemak omega-6 yang sihat ini menggalakkan pengeluaran prostaglandins. 


Apakah Prostaglandins? 
Prostaglandins adalah sekumpulan bahan-bahan seperti hormon yang mengawal banyak fungsi penting tubuh. 

Fungsi Prostaglandins termasuk: 

• Pengeluaran steroid 
• Sintesis hormon 
• inflamasi, sakit dan bengkak 
• Aliran tekanan darah 
• Membantu mengawal keseimbangan cecair badan dengan membantu fungsi buah pinggang 
• Mengawal darah beku dan platelet darah 
• Tindak balas alahan kepada alergik 
• Penghantaran saraf 

Kenapa perlu ambil suplemen dengan GLA? Keutamaannya adalah:
  
• Mengurangkan keradangan 
• Memastikan peredaran darah yang sihat 
• Meningkatkan metabolisme lemak 

berikut adalah testimoni mereka yang mengambil GLA dah tak dapat lagi sakit bulanan.


You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

HUBUNGI KAMI

NO Telefon :0197759956 Jessnor Hafiz
0127728856 Azlina
FACEBOOK : Jessnor Hafiz
email : iwcafamily@gmail.com
iG: cantiquedotcom

Pertanyaan Anda